Повідомлення про оприлюднення проєкту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового та удосконалення контролю за їх обігом»
На вебпорталі Державної податкової служби України (www.tax.gov.ua) у розділі «Для громадськості» підрозділі «Взаємодія з громадськістю» > «Консультації з громадськістю» > «Регуляторна політика» > «Проєкти регуляторних актів» > «2023 рік» розміщено проєкт Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового та удосконалення контролю за їх обігом» (далі – проєкт Закону).
Проєкт Закону розроблено на виконання пункту 504 Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2023 рік, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 07.02.2023 № 2910-IX, та пункту 174 Плану пріоритетних дій Уряду на 2023 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.03.2023 № 221-р.
Основною метою проєкту Закону є удосконалення системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі – СЕАРПСЕ) в частині відображення в СЕАРПСЕ власників пального для виявлення фіктивних операцій, а також посилення контролю за сплатою акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового.
Наразі відповідно до норм Податкового кодексу України (далі – ПКУ) в СЕАРПСЕ не відображаються власники пального, що не забезпечує належного контролю за обігом пального та уможливлює проведення фіктивних операцій з пальним.
Крім того, чинні норми ПКУ не запобігають безпідставному користуванню лімітами в СЕАРПСЕ, на які платник може зареєструвати акцизні накладні.
Функціонування СЕАРПСЕ побудовано виключно на підставі документів, які складаються розпорядниками акцизних складів, і у випадку формування схемного податкового кредиту з ПДВ наразі не виключена можливість реєструвати акцизні накладні на неіснуючі обсяги пального, які одночасно реалізовані за готівку іншим споживачам, або на зареєстрованому акцизному складі відсутні резервуари та/або немає достатньої їх місткості для зберігання пального.
Контролюючі органи наразі не мають достатнього законодавчого інструментарію аби завадити вказаним порушенням, у тому числі щодо приведення даних про обсяги пального в СЕАРПСЕ до фактичних залишків пального на акцизному складі.
Також у чинних нормах ПКУ відсутня відповідальність у разі встановлення таких порушень.
На сьогодні акцизний склад реєструється за заявницьким принципом і не передбачає попереднє отримання ліцензії на операції зі спиртом етиловим, реєстрації резервуарів та лічильників на них, що призводить до обліку в СЕАРПСЕ акцизних складів, які фактично не знаходяться за адресою або на яких відсутні введені в експлуатацію резервуари (тобто ємності, до яких можна завантажувати спирт). Скасувати реєстрацію таких акцизних складів можливо лише за заявою розпорядника, що дозволяє їм продовжувати функціонувати.
Тому є необхідність прийняття законодавчих змін до ПКУ в частині відображення в СЕАРПСЕ власників пального для виявлення фіктивних операцій, а також посилення контролю за сплатою акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового.
Проєктом Закону запропоновано такі основні змінидо ПКУ, зокрема, передбачено:
відображення в СЕАРПСЕ власників пального задля забезпечення належного контролю за обігом пального. При переході права власності на пальне, що знаходиться в акцизному складі, від одного суб’єкта господарювання до іншого складається акцизна накладна, в тому числі щодо пального, що знаходиться на зберіганні на акцизному складі;
можливість за результатами перевірки за рішенням контролюючого органу привести у відповідність ліміти обсягів пального та спирту етилового в СЕАРПСЕ, на які платник може зареєструвати акцизні накладні, до фактичних обсягів пального та спирту етилового на акцизному складі;
встановлення відповідальності за здійснення суб’єктами господарювання зберігання пального або спирту етилового без реєстрації платником акцизного податку, а також у разі виявлення в ході перевірок фактичних обсягів пального або спирту етилового, які не відповідають даним СЕАРПСЕ, при відсутності документального підтвердження отримання/реалізації пального або спирту етилового;
необхідність подання разом з декларацією з акцизного податку довідки про загальні обсяги отримання, імпорту та використання за звітний календарний місяць товарів, які використовуються як сировина при виробництві пального, та про залишки таких товарів і пальногозадля контролю за виробництвом та обігом пального з огляду на обсяги отриманої непідакцизної сировини;
встановлення єдиного підходу до обладнання акцизних складів, на яких знаходиться тільки метанол, та складів, на яких знаходяться розчинники на основі метанолу (такі склади не обладнуються витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками) та однакових правил до складання акцизних накладних при реалізації пального та спирту етилового.
Зауваження та пропозиції до проєкту Закону від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань приймаються протягом одного місяця з дати його оприлюднення на офіційному вебпорталі ДПС за адресами:
Державна податкова служба України, Департамент контролю за підакцизними товарами, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, e-mail: post@tax.gov.ua;
Міністерство фінансів України, вул. Межигірська 11, м. Київ, 04071, e-mail: infomf@minfin.gov.ua;
Державна регуляторна служба України, вул. Арсенальна, буд. 9/11, м. Київ, 01011, e-mail: inform@drs.gov.ua.